19.3 C
Roșiorii de Vede
marți, mai 7, 2024

COLEGIUL NAŢIONAL „ ANASTASESCU” din Roşiorii de Vede

NESTEMATELE ÎNVĂŢĂMÂNTULUI TELEORMĂNEAN

COLEGIUL NAŢIONAL  „ ANASTASESCU”

ROŞIORII DE VEDE

colegiul-national-anastasescu

Una dintre cele mai importante unităţi de învăţământ din judeţul Teleorman, dar şi din România, Colegiul Naţional „ANASTASESCU” se înfiinţează, la 15 octombrie 1919, ca gimnaziu teoretic, respectându-se cerinţele decretului lege din 5 ianuarie 1919. Din anul şcolar 1924-1925, gimnaziul va funcţiona ca liceu teoretic de băieţi iar peste patru ani, în anul 1928, absolvind prima promoţie a liceului.
Începând cu anul 1925, cu concursul material al fraţilor Ion şi Niculache Anastasescu, dar şi al elevilor, ce plătesc o taxă de construcţie de 2000 lei, se ridică, între 1928-1931, un nou local de şcoală, ce se inaugurează, la 14 ianuarie 1932 (este corpul A al Colegiului actual „Anastasescu”).

În 1938, ministerul desfiinţează cursul superior al liceului, situaţie ce se va menţine până în 1943. În 1943, ministerul aprobă reînfiinţarea cursului superior.

Din 1943 şi până în prezent, şcoala a funcţionat pe structură liceală, iar între 1948-1970  a funcţionat pe cicluri complete, de la clasele I-a până la a XI-a sau a XII-a.
Începând din anul  şcolar 1990-1991, liceul îşi reia vechea denumire: Liceul teoretic „Anastasescu”, până în anul 2000 când devine Colegiul Naţional „ANASTASESCU” .

Cu aproape 1000 de elevi şi un corp profesoral impresionant, ce numără aproape 80 de dascăli, Colegiul Naţional „ANASTASESCU” este briliantul învăţământului roşiorean, locul unde s-a format un număr impresionant de specialişti în diferite domenii de activitate. Elevii de ieri şi de astăzi, cei care au adus nenumărate premii la olimpiadele şcolare naţionale( amintim doar pe cei din ultimii ani: George Popescu, Ginela Popescu, Ţigmeanu Andrada, Georgescu Mihai, Drăgulin Radu, Sanda Ileana, Lunganu Anca, Popescu Narcisa, Săndulescu Alina, vişan Ecaterina, Stăvaru Ana Maria, Nicolescu Mirela, care este şi autoarea a două volume de versuri etc), sunt rodul unor profesori de excepţie, adevăraţi sculptori de suflete, caractere şi destine profesionale.

Directoarea Colegiului Naţional „ANASTASESCU”, Prof. Mina Luminiţa Petrescu, a avut amabilitatea de a răspunde la câteva întrebări, cu promisiunea că ne vom întoarce în acest lăcaş de învăţământ pentru a-i descoperii resorturile performanţei.

„Profesorul este şi va rămâne factorul determinant în instruirea elevilor”

Reporter -„Adevăratul dascăl este caracterizat prin aceea că mintea sa se mişcă în armonie cu minţile elevilor săi, trăind împreună dificultăţile şi victoriile intelectuale deopotrivă.”(J.Dewey)

Cât adevăr este în această profesiune de credinţă doamnă directoare Mina-Luminiţa Petrescu?

dir-colegiului-anastasescu-prof-mina-luminita-petrescu

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Este perfect adevărat, ca şi faptul că elevii se ” hrănesc” cu cunoştinţele profesorilor, iar profesorii se”adapă ” de la setea de cunoastere a elevilor şi îşi trag energia din curiozitatea acestora. Meseria de dascăl, DASCĂL adevărat, este una trudnică, o meserie în care în fiecare zi mai adaugi o frunzuliţă în copacul cunoaşterii pentru fiecare tânăr pe care ai onoarea să-l formezi. Adeseori, te confrunţi cu o muncă de sisif, atât în relaţia cu elevii cât şi în cea cu ceilalţi parteneri educaţionali.

R – Conduceţi una dintre cele mai puternice unităţi de învăţământ din Teleorman, cu rezultate excepţionale în procesul de învăţământ. Vă rog să ne vorbiţi despre aceste rezultate, trecute şi prezente..

anastasistii

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Colegiul Naţional „ANASTASESCU” se mândreşte cu o existenţă şi o istorie de 90 de ani. În aceşti ani au fost vremuri foarte bune când, graţie dascălilor, dar şi elevilor şcolii, am evoluat în elita şcolii româneşti, am obtinut premii la concursuri şi olimpiade, am dat absolvenţi de elită, ce au urmat cariere universitare, au ajuns medici, militari, diplomaţi, ministri, prefecţi, parlamentari, jurişti de prestigiu etc.

Am avut şi avem Dascăli pe ai căror umeri se sprijină renumele C.N. Anastasescu şi aş menţiona aici doar cateva nume ( cu scuzele de rigoare pentru cei nemenţionaţi ): Dinu M.(Tatiţu), Buzu I., Teacă A., Răgălie F., Nistor Teodorescu, Delcescu Ileana si Delcescu Eugen ,  Pieptea I, Gâdea E , Ionescu Marian şi Ionescu Mioara, Iancu M., Roşioară A., Enache P., Bucur A., Scarlatescu M, Bitoleanu I, Pantea F, Basarabescu Iulia, Pencea M, Predoi P, Stănescu G, Mincă E.

R – Se vorbeşte tot mai mult despre creşterea rolului şcolilor în construirea comunităţilor şi a valorilor lor, precum şi în creşterea performanţelor. În acelaşi timp se întăreşte rolul comunităţii în viaţa şcolii, a părinţilor şi chiar a elevilor. Vă rog să ne spuneţi părerea dvs. în această ecuaţie…

amfiteatrul-evenimentelor-importante

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Legătura şcoală -comunitate este de netăgăduit. Încă din vremea regelui Carol, în toate comunităţile s-au infiinţat şcoli ca adevarate centre de cultură şi promotoare ale valorilor intelectuale ale comunităţii. Însăşi şcoala noastră a luat naştere (în 1919) ca rod al străduinţei comunităţii locale şi în mod special al fraţilor Ioan şi Niculache Anastasescu. Multă vreme şcoala a fiinţat (a fost finanţată) prin strădania comunităţii locale. În zilele noastre, C.N. Anastasescu este asimilat de comunitate ca o şcoala de elită, unde vin cei mai buni elevi ai urbei şi de la care se aşteaptă cele mai bune rezultate. În spiritul unei relaţii active, biunivoce, actuala conducere a colegiului încearcă să implice activ în viaţa şcolii un numar cât mai mare de părinţi. Fără un parteneriat real , fără o participare activă din partea părinţilor, nicio şcoală nu-şi îndeplineşte cu adevărat misiunea. Şi pe această cale le adresăm un apel din suflet părinţilor să vină alături de noi , să se implice activ în toate segmentele activităţii noastre.

R – În şcoala viitorului, tabla este interactivă iar manualele sunt electronice. Este suficient sau este doar un prim pas?

aproape-absolventi-dar-inca-la-ore

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Indiferent de mijloacele tehnice pe care mintea iscoditoare a oamenilor ni le va pune la dispozitie în viitor , cel mai important factor rămâne profesorul cu talentul său didactic şi cu dragostea sa de elevi , cu dorinţa sa, uneori copleşitoare, de a-şi transmite cunoştinţele generaţiilor viitoare.

R – Şcoala intră într-o nouă eră, examene mai dese, fişă de evaluare şi evidenţă, gimnaziu de nouă ani, mai puţine ore în programă, „şcoală după şcoală”, ca o soluţie anti – meditaţii, şi un bacalaureat doar la două materii. Unde vedeţi rolul profesorului şi cât de mult va trebui să-şi modernizeze metoda de predare, atitudinea faţă de elevul mereu conectat la informaţie?

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Indiferent de momentul în care ne aflăm, indiferent de modalitatile de evaluare, de programele de reformă aplicate, rolul profesorului este , aşa cum a fost mereu , unul determinant. Dascălul vine în faţa elevilor un numai în calitate de „transmiţător de informaţii”, ci, mai ales, în calitate de formator. Chiar şi în aceste vremuri grele, profesorii formează oameni, caractere, personalităţi, îi instruiesc şi îi educă pe copii. În principal, din aceste motive dascălii bine pregătiţi, dedicaţi meseriei, sunt indispensabili şcolii de pretutindeni.

R – Părintele va avea un  rol tot mai important în direcţionarea  propriului copil către o anumită şcoală. Care ar fi, după părerea dvs., argumentele cu care aţi convinge un  părinte să-şi trimită copilul la Colegiul Naţional „Anastasescu”?

laboratorul-de-fizica-creuzetul-marilor-performante

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Deşi baza noastră materială nu se ridică la standardele dorite, avem un nucleu de cadre didactice profesioniste, dedicate meseriei şi perspectivele oferite elevilor sunt cele mai bune. Într-o clasă cu elevi buni există o anumită emulaţie care îi împinge pe copii să dea tot ce este mai bun în ei.

R – Aminteam despre „Fişa de evaluare şi evidenţă”. Am citit cu toţii despre evaluările făcute unor personalităţi istorice, literare etc, de foştii profesori, şi ne-au uimit corectitudinea acestora. Vor ştii dascălii noştri să fie nepărtinitori, corecţi şi prin aceste evaluări să citească cu adevărat viitorul acestui elev? Mai ales că avem atât de multe exemple de adevărate mutilări de destine prin „scăderea notei la purtare” într-o perioadă când aceasta conta mai mult decât înclinarea elevului către o anumită profesie…

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Ca în orice domeniu, şi printre dascăli există oameni care îşi fac meseria cu dăruire, cu pasiune, indiferent de condiţiile externe, dăruindu-şi energia şi priceperea elevilor pe care îi îndrumă, dar şi „uscături”care niciodată nu şi-au înţeles cu adevărat menirea, oameni care nu au în suflet acea chemare care să îi înnobileze. La sfârşitul unei cariere didactice este definitoriu ce laşi în urma ta , ce OAMENI ai crescut, ce ai „sădit” în sufletele lor.

secretarul-ambasadei-sua-in-vizita-la-anastasescu

R – Cineva vorbea despre diferenţa între şcoală şi viaţă: În şcoală înveţi o lecţie, apoi dai un  test. În viaţă, ai de dat un  test care te învaţă o lecţie. Este adevărat că Mark Twain spunea: „N-am lăsat şcoala să interfereze cu educaţia mea!” Glumea, desigur. Unde se află adevărul, doamnă directoare?

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Şcoala , în esentă, are un singur rol: să-i înveţe pe oameni să gândească, adică să le dezvolte principala abilitate care să-i ajute să „treacă ” orice examen în viaţă.

R -„Elevi sub nivelul de pregătire din UE, mulţi profesori insuficient pregătiţi, şcoli necompetitive, reforme haotice care au bulversat sistemul, nevoia unei reforme coerente. Acestea sunt concluziile unui raport al Băncii Mondiale despre învăţământul românesc”. Este adevărat, aceste concluzii erau făcute înainte de aderarea României la UE. S-a schimbat ceva? Se va schimba ceva prin noua lege a învăţământului?

chimia-o-pasiune-cu-dimensiuni-nationale

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Lucrul cu oamenii este de departe cel mai dificil. A schimba legile nu este la fel de dificil precum schimbarea mentalităţilor oamenilor. Principalul factor de schimbare este resursa umană, şi ma refer aici şi la profesori, dar şi la elevi şi părinţi, comunitate în general.

R – Vă rog să adresaţi câteva cuvinte elevilor, părinţilor şi, de ce nu, colegilor profesori de la Colegiul Naţional „Anastasescu”…

Dir. Mina Luminiţa Petrescu – Din punctul meu de vedere, îmi doresc să fim „marea familie” a Colegiului Naţional „Anastasescu” în care atât profesorii, dar şi elevii şi părinţii , să avem un rol activ, să ducem mai departe bunul renume al acestui lăcaş de cultură, iar pe elevi îi asigur de întregul nostru suport în realizarea aspiraţiilor lor.

Au consemnat

Elena Georgescu

Alexandru Ioan BĂDOI

Articole Conexe

Ultimele Articole