Categorized | Politica şi oamenii ei

DE CE A VENIT FMI LA BUCUREŞTI ?

Posted on 16 December 2009

DE CE A VENIT FMI LA BUCUREŞTI ? 

         Misiunea tehnică a Fondului Monetar Internaţional/Comisiei Europene (FMI/CE) se află la Bucureşti între 14 şi 16 decembrie pentru a continua consultările tehnice pe tema bugetului României pe 2010. Luni (14 dec. 2009) a avut loc la sediul MFP o discuţie pe marginea bugetului 2010. Şeful misiunii de evaluare a acordului încheiat de România cu FMI, Jeffrey Franks, va sosi luni în România, urmând ca marţi să participe la unele întâlniri tehnice, care vor viza bugetul pentru 2010. Actuala vizită tehnică face parte din dialogul permanent cu autorităţile române, dar va completa şi evaluările necesare pentru încheierea raportului celei de-a doua misiuni de evaluare (din noiembrie 2009).

          Pentru finalizarea misiunii comune de evaluare din noiembrie 2009 şi efectuarea următoarei trageri de la FMI este nevoie de adoptarea de către Parlament a legii bugetului de stat pe anul 2010. Odată cu adoptarea Legii Bugetului pentru anul 2010, România va îndeplini condiţionalităţile agreate prin Acordul de finantare şi ar putea primi următoarea tranşă de la FMI în luna ianuarie 2010. Ministerul Finanţelor(MF) asigură că, pentru 2009, finanţarea este asigurată pentru întregul an.

           Proiectul de Buget pe 2010 este finalizat în mare parte, va fi agreat cu organismele internaţionale finanţatoare iar imediat dupa investirea NOULUI GUVERN va fi adoptat şi depus la Parlament. Documentul prezentat de către MF include toate elementele de ordin macroeconomic şi tehnic agreate cu FMI/CE(ex.: deficitul bugetar, creşterea economică, proiecţia veniturilor şi a cheltuielilor etc.), urmând ca setul de politici publice, în special alocarea resurselor de investiţii pentru anul 2010, să reflecte obiectivele şi politicile asumate prin programul de guvernare  al noului Guvern.

          Trebuie spus că actualul guvern interimar nu putea trimite Proiectul de buget la Parlament pentru simplul motiv că bugetul este rezultatul unui program de guvernare aprobat deja în Parlament. Ori după adoptarea moţiunii de cenzură, odată cu căderea guvernului a căzut şi programul său de guvernare. De aceea atât noi cât şi Preşedintele am insistat pentru votarea în regim de urgenţă a unui guvern, dar n-a fost să fie. În proiectul de buget pentru 2010, pregătit a fi pus la dispoziţia noului govern,  din punct de vedere macroeconomic, nu sunt schimbări fundamentale: se prevede o creştere economică de 0,5 la sută şi  un deficit bugetar de 5,9 la sută din PIB, etc. 

            Până în prezent, România a primit primele două tranşe din împrumutul de la FMI, ce însumează 6,9 miliarde de euro. Tranşa a treia, de 1,5 miliarde de euro, era programată pentru luna decembrie, iar cea de-a patra, de aproximativ 820 millioane de euro, pentru luna martie a anului viitor.

            Încadrarea în ţinta de deficit agreată cu instituţiile internaţionale pentru anul 2010, respectiv 5,9% PIB se va realiza, în principal, prin promovarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare şi îmbunătăţire a colectării şi administrării veniturilor publice:

  •  
    • promovarea legii salarizării unitare în sectorul public,
    • legea de reorganizare a agenţiilor şi instituţiilor de stat,
    • proiectul legii pensiilor,
    • legea responsabilităţii fiscale,
    • introducerea de normative de personal şi standarde de cost pentru sectorul public etc;

          Gestionarea eficientă a resurselor bugetare şi ajustarea fondului de salarii din sectorul public va crea un spaţiu fiscal suplimentar pentru investiţii. Reducerea graduală a deficitului bugetar presupune modificarea considerabilă a procesului bugetar, precum şi reformarea politicilor de venituri şi cheltuieli pentru sectorul public. În acest sens, proiectul Legii Responsabilităţii Fiscale stabileşte:

  •  
    • Proceduri îmbunătăţite de elaborare a bugetelor multianuale;
    • Limite privind rectificările bugetare efectuate în cursul anului;
    • Reguli fiscale privind cheltuielile totale, cheltuielile de personal şi deficitul bugetar;
    • Cadrul de emisiune şi gestionare a garanţiilor şi a altor obligaţii colaterale;
    • Înfiinţarea unui consiliu fiscal care sǎ asigure o analizǎ independentǎ şi de specialitate a prognozelor macroeconomice şi bugetare.

           În domeniul impozitării pentru anul 2010, Proiectul legii bugetului prevede menţinerea nivelului TVA şi al cotei unice. Guvernul a introdus de la 1 octombrie 2009 şi pentru anul 2010, neimpozitarea profitului reinvestit. În domeniul parafiscalităţii s-au redus în anul 2009, prin comasare sau eliminare, un număr de 189 taxe şi tarife, urmând ca acest proces să continue şi în cursul anului 2010. Totodată, pentru 2010, intenţia Guvernului este de a menţine cota de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor la nivelul anului 2009, respectiv de 3%. Adoptarea acestei decizii se va face prin  Ordonanţa de modificare a Codului fiscal, după investirea Guvernului.  
 

Alexandru MOCANU

Senator 
 
 

                                                               16.12.2010

Arhiva

Activitate

Vizite: